Otec opravoval motorky a auta podle papírových manuálů, syn má místo nich diagnostické přístroje. Láska k automobilům jim do života vnesla chuť neustále se učit, ale také jednat se zákazníky nebo vážit si práce druhých. Starší předal žezlo mladšímu, takže MATRIX AUTOCENTRUM o výborné fachmany nepřichází. Tohle je příběh Josefa a Romana Plodkových.
Kdybyste si mohl vybrat vůz snů, který by to byl?
Josef Plodek (J. P.): Vždycky se mi líbily škodovky. Poznával jsem je od výroby a díky čtyřicetileté práci pro autoservis v Lipovce, který se později stal MATRIX AUTOCENTREM, je znám taky jako automechanik, mistr dílen, garanční technik a vedoucí servisu. Takže kdybych si mohl dneska vybrat, zvolil bych Škodu Karoq. Je přiměřeně velká a má pěkný vzhled.
Roman Plodek (R. P.): Já bych sáhl po Škoda Octavia RS. Protože má velmi dobrý podvozek a je radost s ní jezdit.
Je radost škodovky i opravovat?
J. P.: Kdyby nebyla, nepracoval bych s nimi tak dlouho! Už když jsem chodil na základní školu, vlastnili rodiče Škodu Octavii. Pomáhal jsem tehdy s mytím, při údržbě a drobných opravách, s otcem jsem měnil olej v motoru, seřizoval rozdělovač a karburátor… Bavilo mě to natolik, že jsem už v deváté třídě byl rozhodnutý stát se automechanikem. Ještě ten rok jsem získal řidičský průkaz na malý motocykl a začal se seřizováním mopedů a pionýrů mých kamarádů.
R. P.: Samozřejmě. Od mala se kolem nich pohybuji a jsem si jist, že jde o kvalitní česká auta. Moje cesta k nim byla taky velmi snadná. Táta mě brával s sebou do práce, takže jsem se na spravování aut díval. Ve volném čase se věnujeme motocyklům.
Kdy se tedy vaše cesta propojila se společností MATRIX?
J. P.: Popíši vám to úplně od začátku. Automechanikem jsem se vyučil v letech 1967–1970 v AZNP Kvasiny, nyní Škoda Auto. Do autoservisu v Lipovce jsem nastoupil 1. srpna 1975 jako automechanik. V roce 2005, pamatuji si přesně, že to bylo 16. května, jsme se z Kovodružstva Rychnov nad Kněžnou stali MATRIX AUTOCENTREM. To byl velmi silný zážitek, protože všechno proběhlo bez přerušení provozu. Ani jeden den jsme nestáli.
R. P.: Myslím, že úplně poprvé jsem autoservis v Lipovce zaznamenal, když mi byly asi 4 roky. Od roku 1996 jsem se v něm učil a v roce 2000 nastoupil nastálo. Když ho pak koupil MATRIX, bylo mi pětadvacet. Společně s tátou jsme v Lipovce pracovali 16 let, on pak odešel do důchodu, já pokračuju dál.
Kdo z vás vystřídal víc profesí?
J. P.: To je jasné, zatím vedu já. Jak už jsem říkal, prošel jsem čtyřmi pozicemi. Ale nejvíc mi sedlo být mistrem dílny, pracovat mezi automechaniky, bezprostředně u oprav. Přicházel jsem do styku i s problémovými zákazníky. To, co neuměl vyřešit příjem, řešil jsem já – přizval jsem si zákazníka k autu a všechno s ním probral. Protože jsem ta auta dokonale znal, šel jsem přímo k věci. Lidi viděli, že s nimi jednám férově, někdy byly jejich představy trošičku mylné, takže když proběhlo vysvětlení přímo u vozu na dílně, bylo všechno jiné než s technikem na příjmu.
R. P.: Táta má pravdu. Já jsem mechanik, servisní a diagnostický technik. Pořád se ale učím novým oborům. Dnešní vozy třeba hodně využívají konektivitu, řidiči k nim chtějí mít připojené mobilní telefony, diagnostika se taky rychle posouvá dopředu.
Čím se v práci řídíte?
J. P.: Nejdůležitější je samozřejmě spokojený zákazník. To bylo vždycky nejvíc. Pamatovali jsme na skloubení požadavků zákazníků, pravidel škodovky a pravidel společnosti MATRIX. Ať se řeší, co se řeší, přátelský přístup pomůže vždycky. K problémům jsem nikdy nepřistupoval s arogantním nařizováním, na druhou stranu jsem se snažil být důsledný, a když se něco nepovedlo napoprvé, v záměru jsem nepolevil a stál si na svém. Neodpouštěl jsem nekvalitní práci. A myslím, že jsme dosahovali velice dobrých výsledků a s mým jednáním byli spokojeni jak kolegové na dílně, tak zákazníci.
R. P.: Souhlasím, spokojený zákazník a kvalitně odvedená práce jsou na prvním místě. Řídím se taky slušností, zodpovědností a upřímnosti k lidem. V práci i v soukromí.
Svůj obor znáte dokonale, je podle vás MATRIX AUTOCENTRUM jiné než ostatní podobné firmy?
J. P.: Ano, právě tím, že je ovlivněno škodovkou tady poblíž, v Kvasinách. Hodně zákazníků jsou zaměstnanci škodovky, což vyžaduje daleko profesionálnější přístup než v jiných servisech. Naši zákazníci jsou náročnější, mnohdy mají pocit, že auto znají lépe než my, což nesmíme připustit, protože výroba a opravy – to je úplně o něčem jiném.
R. P.: Výjimečné je taky velikostí a rozsahem služeb. Odlišuje ho přístup k zákazníkovi a kvalita provedených prací.
Jak se Autocentrum za dobu vašeho působení změnilo?
J. P.: Neuvěřitelně! Ještě než servis převzal MATRIX, pracovali jsme ve starém provozu, do budov se neinvestovalo. Od toho roku 2005 byla rekonstruovaná mechanická dílna, přišlo nové vybavení a moderní přístroje. Následně se vybudoval autosalon, potom se rekonstruovaly další dílny, lakovna, přistavěly se šatny, umývárny, příslušenství a předělal se sklad náhradních dílů. Budovy zůstaly v podstatě stejné, ale mají nová okna, střechy a fasády. Za ty čtyři dekády si změny musel všimnout úplně každý.
R. P.: Jak říká táta, zázemí se zásadně změnilo a k tomu i vybavení, které se inovuje neustále, a hlavně teď, když jsme se museli připravit na příchod elektrických automobilů.
Když jsme u budoucnosti – vychovávají si Plodkové další automobilovou generaci?
J. P.: Vychovávají, to víte, že ano. Nejen vnuk, který pokračuje v našem zaměření, ale všechna vnoučata od dvouletého až po devatenáctiletého mi dělají obrovskou radost. Nejblíže k autům má sedmnáctiletý Pepa, který studuje v Ústí nad Orlicí obor autotronik. Hodně si spolu o autech a novinkách povídáme.
R. P.: Všichni naši potomci mezi auty vyrůstají, takže umí přiložit ruku k dílu. Rodina je ale zároveň místo, kde si nejlíp odpočinu. Abyste si nemysleli, že máme všichni pořád ruce od oleje. Makáme na zahradě, staráme se o rodinný les a v zimě vyrážíme na lyže. Jsme zkrátka rádi spolu. Při práci i během volna.

„Taťku jsem poslouchal, ale také jsem si věci dělal a dělám rád po svém,“ říká Roman Plodek s tím, že otec Josef mu předal především cit pro pečlivou práci. Pro oba je rodinné zázemí mimořádně důležité. „Těší mě, když vidím, jak se syn věnuje dětem. A když můžu být rodině, nejen pokud jde o auta, užitečný,“ dodává Josef Plodek.
Třebešov 1
516 01
Rychnov nad Kněžnou
IČ: 25947672
DIČ: CZ 25947672
Tel.: +420 494384593
Fax: +420 494384604